torsdag 13. september 2012

Når bilder blir felleseie...


-En refleksjon rundt temaet «Bilder på web og læringsplattform»

I dagens samfunn er vi blitt vant til å finne og dele informasjon gjennom digitale verktøy. I starten ble e-post og mobiltelefon med sms og mms mye brukt, men vi opplever nå at de såkalte sosiale medier har overtatt. Vi deler bilder og info om oss selv og våre nærmeste i stor stil gjennom facebook, blogg og twitter, for å nevne noen. Men dette er ikke helt uproblematisk; Mange er ganske så ukritiske til hva de legger ut av bilder og informasjon. Bilder av egne barn og venner publiseres på nett uten at avsenderen ser ut til å ha noe filter eller kritisk blikk på egne publikasjoner. Jeg tror nok mange barn etter hvert vil vokse opp og helst sett at de hadde vært forskånet for denne storstilte offentliggjøringen av deres tidlige barneår.

Det finnes flere problemstillinger rundt bilder på nettet, og ikke minst innenfor skoleverket blir man utfordret på flere områder. Mange barn og unge har tidlig tilegnet seg en delingskultur på nettet hvor musikk, film, programvare, bilder osv ikke skal koste noe, men kunne lastes ned vederlagsfritt. De fleste har ikke en gang hørt snakk om åndsverksloven og at noen faktisk har opphavsrett på filene de laster ned. Når elevene trenger bilder til skriftlige oppgaver eller lignende, laster de ukritisk ned de bildene som måtte passe uten å tenke på opphavsmann. Og lærerne har heller ikke vært spesielt flinke på dette området – vi har også våre svin på skogen! I mange tilfeller skyldes dette ren og skjær uvitenhet da majoriteten av lærerne ikke har nødvendig kunnskap om lovverket på dette området. Det er derfor på sin plass å øke bevisstgjøringen til lærerstanden om gjeldende lovverk i forhold til digitale ressurser på internett.

Tyveri eller helt lovlig? (Foto:Arvid Bredesen)
 Skolen har en sentral rolle som oppdrager, også når det kommer til internett og hva som er lovlig eller ikke lovlig å laste ned fra nettet. Ingen er vel i tvil om at Pål Enger og co. gjorde noe ulovlig da de stjal maleriet «Skrik» fra Nasjonalmuseet i ly av åpningen av Lillehammer-OL. Alle skjønner at det å stjele dette bildet var tyveri og et brudd på loven. Kanskje kan man trekke paralleller til dette når man skal lære elevene om nedlastninger av bilder fra nettet? Kanskje kan man få elevene til å forstå at det å laste ned et bilde og bruke det i en del sammenhenger faktisk er ulovlig?

Skoleverket er underlagt Kopinor-avtalen som også gjelder for digitalt materiale for bruk i undervisninga. Jeg skal ikke gå inn på avtalen i detalj her, men kun gi noen eksempler. Det er for eksempel lov å kopiere nettsider (herunder bilder) og lagre dem i en læringsplattform for seinere bruk til framvisning i undervisningen. En læringsplattform er lukket og kun lærere, elever og foreldre har tilpasset adgang. Det er derimot ikke lov til å laste ned bilder og lignende for deretter å publisere dem på egn nettside. Da vil dette bli en republisering og komme inn under det Åndsverksloven nevner som eksemplarframstilling, noe som ikke er lov. Jeg vil vise til nettstedene www.clara.no og www.kopinor.no (om digital bruk) for ytterligere informasjon om bruk av digitalt materiale fra internett.

Det finnes likevel mange databaser på internett som tilbyr fri bruk av bilder. Her kan elever og lærere laste ned bilder uten at opphavsrettighetene blir krenket. Noen fotografer setter riktignok enkelte begrensninger for bruk av sine bilder, men dette kan være en fin måte å få bevisstgjort elevene i hva de kan bruke bildene til. Uansett bør elevene lære seg til å oppgi navn på fotograf når de bruker et bilde, slik at også fotografen krediteres for sitt arbeid. Nettstedet Flickr er den klart største aktøren i formidling av gratis bilder på nettet og et godt utgangspunkt for å komme i gang.


KILDER:
www.clara.no
www.kopinor.no
www.flickr.com


2 kommentarer:

  1. Godt skrevet Arvid. Kan du tenke deg å legge den inn under Forumet på hjemmesiden vår?

    SvarSlett
  2. Her har du mange gode poeng! Det må til mye opplysningsarbeid i skoleverket - du bidrar godt til det med denne bloggen:-)

    SvarSlett