søndag 30. september 2012

Interaktive tavler i undervisningen


Interaktive tavler har funnet veien inn til de fleste skoler og klasserom i løpet av de siste årene. Også vår skole har fått installert og tatt i bruk tavlene. Jeg vil med dette forsøke å gjøre rede for hvordan vi bruker tavlene på skolen vår og hvilke erfaringer vi har gjort så langt.

Smartboard kan ha flere bruks-
områder... (Foto: Arvid Bredesen)
Vi har i dag 4 interaktive tavler på skolen. Kommunen har vært villige til å investere i dette verktøyet, noe som har medført at vi har fått ei ny tavle hvert de siste 4 årene. Dessverre har nok ikke kommunen vært forutseende nok i forhold til å yte opplæring til lærerne hvordan man skal bruke interaktive tavler, stort sett har dette vært overlatt til den enkelte skole. Da var det kanskje ikke så rart at en lærer på 1. trinn brukte tavla til oppheng for alfabetet i lese- og skriveopplæringa?

Heldigvis har vi blitt flinkere til å ta i bruk dette verktøyet etter hvert. I starten ble tavlene mye brukt til å vise film og videosnutter. Kanskje ikke så rart, med tavla ferdig installert slipper man å rigge til pc, prosjektor, lerret og høyttalere – alt står der klart til bruk! Jeg bruker gjerne tavla til å vise aktuelle klipp fra Youtube eller NRK skole i undervisninga i fag som samfunnsfag og naturfag.

Men interaktive tavler byr på så mange flere muligheter, noe også lærebokforlagene har fått øynene åpne for. De fleste forlagene har laget supplerende interaktive oppgaver til sine respektive læreverk hvor flere er tilpasset de nye tavlene. Noen har gjort en grundig jobb og presenterer oppgavesett som virker både forlokkende og pedagogisk gjennomtenkte. Andre forlag har nok ikke nådd potensialet sitt ennå – det finnes nemlig ganske mange eksempler på mer eller mindre meningsløse interaktive oppgaver! Som lærer gjelder det derfor å ha et kritisk blikk på hva de ulike aktørene presenterer. Det er likevel grunn til å tro at forlagene i årene framover vil satse tungt på interaktive opplegg med høyere krav til pedagogisk kvalitet.


Elevene viser stor entusiasme når de får jobbe på
interaktiv tavle! (Foto: Arvid Bredesen)
Selv har jeg brukt interaktive ressurser fra læreverkene Abakus og Grunntall (matematikk), Cumulus (samfunns- og naturfag) og Zeppelin (norsk). Jeg bruker da tavla som et supplement til læreboka, gjerne som oppsummering av et tema eller til repetisjon av gjennomgått fagstoff. Elevene får da svare på oppgaver etter tur mens klassen følger ivrig med. De er alltid aktive og oppmerksomme når vi jobber på tavla og klarer nesten ikke å vente på tur.

Minst like spennende som forlagenes interaktive opplegg er de ressursene som tilbys av den ledende leverandøren av interaktive tavler, nemlig Smartboard. Med sitt program Notebook ligger de et hestehode foran de andre. I tillegg har de en nettside, Smartskole, hvor lærere kan dele ressurser med hverandre. Her finnes mye spennende pedagogisk stoff i alle kategorier. Med enkle grep kan man tilpasse dette sin egen undervisning i aktuelle fag og temaer. For min egen del har jeg vært litt tilbakeholdende med å bruke de tilgjengelige ressursene på Smartskole, men jeg kommer etter litt etter litt…

Det finnes uante muligheter i interaktive tavler, og dette hjelpemidlet har helt klart kommet for å bli. I likhet med de fleste lærerne på skolen min, bruker jeg tavla som et supplement til den ordinære undervisninga. Fortsatt jeg tavla med en viss skepsis og utnytter ikke de mulighetene den gir. Og da kommer vi til sakens kjerne; Lærere er kjent for å holde seg til det trygge og det de kan best. Skal man lykkes med å få utnytte potensialet som ligger i interaktive tavler, må lærerne få nødvendig kompetanse i å bruke dem. Hvis ikke så skjer, er jeg redd tavlene i mange klasserom blir kun brukt til bokstavoppheng og videoframvisning også i framtida.
 
KILDER/LENKER:
 
 

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Flott å høre om din kjennskap til interaktiv tavle. Kan ikke annet enn å le av bildet med abc hengende i pairformat på tavla... ;)
    Har nok samme oppfatning av bruk av IAT, har man anskaffet seg slike må man også kunne å bruke de. Ikke minst bruke de på rett måte.
    Jeg tror at læreverkene i stor grad kan være med å sørge for at slike tavler blir brukt på riktig måte, og gi elevene en god interaktiv opplevelse.

    SvarSlett
  2. Takker og bukker for hyggelig kommentar, Pål Kristian!

    SvarSlett